Startups kunnen enorme organische groei stimuleren

Als startup is het vaak verleidelijk om naar de gevestigde reuzen in je niche te kijken en te geloven dat je geen kans hebt om ze te verslaan. Een goed geïnformeerde en gewiekste underdog kan echter een vermeende kampioen verslaan.

Deloitte noemt organische groei de ‘levensader van organisaties’. Het is essentieel voor uw succes. Dit bericht onderzoekt de fijne kneepjes van organische groei. In dit bericht leer je de voordelen van een organische groeistrategie en vijf strategieën om organische groei te realiseren.

Wat is organische groei?
Organische groei is de groei die een bedrijf alleen realiseert door interne inspanningen. Dat omvat het creëren van beter converterende marketingcontent, het verhogen van de verkoop en het behouden van meer klanten.

Organische groei levert over het algemeen een hoger rendement op voor bedrijven, maar duurt langer om te bereiken. Dat komt omdat organische groei samenwerking vereist. Het proces omvat vooraf investeringen in marketing, verkoop en klantenservice.

Organische groei versus anorganische groei
Organische groei wordt gerealiseerd door de interne middelen van het bedrijf. Uw marketingteam kan bijvoorbeeld een e-boek schrijven met casestudy’s van eerdere klanten. Vervolgens hosten ze het e-boek achter een leadgeneratieformulier. De vooruitzichten en gesprekken uit dit e-boek hielpen uw bedrijf organisch te groeien.

Anorganische groei daarentegen wordt bereikt door het gebruik van externe middelen. Dat omvat fusies, overnames en financieringsrondes. Meta’s overname van Instagram ($ 1 miljard) en WhatsApp ($ 22 miljard) is een voorbeeld van acquisities die voor een anorganische groei zorgden. Op marketingniveau kan anorganische groei betekenen dat geld wordt uitgegeven aan betaalde media, zoals zoekadvertenties.

Hier is een korte video om het verschil tussen organische en anorganische groei uit te leggen.

Voor- en nadelen van een organische groeistrategie
Succesvolle bedrijven zijn afhankelijk van een combinatie van anorganische en organische groei. Zie hieronder de voor- en nadelen van strategieën voor organische groei. Dit zal uw team helpen bepalen hoe organische groei kan helpen uw doelen te bereiken.

Voordelen van organische groei
Gemakkelijker vol te houden omdat u afhankelijk bent van interne middelen en personeel
Minder risicovol dan fusies en overnames
Vertrouwt op zelfvoorziening en vermijdt het aangaan van schulden, en is relatief goedkoop in vergelijking met fusies en overnames
Verhoogde inkomsten uit organische groei kunnen later helpen bij het financieren van meer strategische groeimethoden.
Genereert vaak meer waarde dan anorganische groei
Flexibeler omdat je samenwerkt met interne partijen en kunt bijsturen wanneer dat nodig is
Volgens Deloitte “stuurt een bedrijf dat zich richt op organische groei krachtige signalen naar zowel investeerders als talent over zijn gezondheid, zijn vermogen om te innoveren en zijn potentiële toekomstige prestaties.”
Nadelen van organische groei
Het meest voor de hand liggende (en onvermijdelijke) nadeel van organische groei is dat het langzaam gaat. Vertrouwen op interne middelen en personeel beperkt hoeveel u kunt doen, en het kan traag zijn om resultaten te zien. (Laten we niet vergeten dat langzaam en gestaag de race vaak wint. Toen Citi-CEO Jane Fraser de organische groeistrategie van het bedrijf aan investeerders aankondigde, was ze transparant en realistisch dat het een paar jaar zou duren, maar op de lange termijn de moeite waard zou zijn.)
Concurrenten kunnen anorganische strategieën gebruiken om bedrijven die ooit concurrenten waren te fuseren of over te nemen.
Deloitte wijst erop dat bedrijven “vaak verborgen blinde vlekken hebben waar en hoe ze naar [organische] groeimogelijkheden moeten zoeken en de beste moeten selecteren… waardoor waarde op tafel blijft liggen.”
Hoewel dit geen uitputtende lijst is, overtreffen de voordelen de nadelen. Het is belangrijk om beide te overwegen bij het ontwikkelen van een strategie voor organische bedrijfsgroei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *