Een verkoopplan maken

Heb je een verkoopplan? Ondernemers, verkoopmanagers en verkoopmanagers hebben allemaal baat bij het schrijven van verkoopplannen – of het nu voor hun bedrijf, afdeling of team is. Je moet weten waar je naartoe gaat voordat je je belangrijkste doelen kunt bereiken, en van daaruit moet je de strategieën en tactieken opsplitsen die je daarvoor gaat gebruiken.
Verkoopteam maakt een verkoopplan voor het komende kwartaal
Al deze informatie kan worden opgenomen in een verkoopplan (en meer). Lees verder om te leren hoe u een verkoopplan opstelt dat geschikt is voor uw organisatie.

Een verkoopplan beschrijft uw doelstellingen, tactieken op hoog niveau, doelgroep en mogelijke obstakels. Het is als een traditioneel businessplan, maar richt zich specifiek op uw verkoopstrategie. Een businessplan legt uw doelen vast – een verkoopplan beschrijft precies hoe u die gaat realiseren.

Verkoopplannen bevatten vaak informatie over de beoogde klanten van het bedrijf, omzetdoelen, teamstructuur en de strategieën en middelen die nodig zijn om de doelen te bereiken.

Wat zijn de doelen van een effectief verkoopplan?
Het doel van het verkoopplan van uw bedrijf is:

Communiceer de doelen en doelstellingen van uw bedrijf.
Strategische richting geven.
Maak een overzicht van rollen en verantwoordelijkheden.
Bewaak de voortgang van uw verkoopteam.
Communiceer de doelen en doelstellingen van uw bedrijf.
U kunt niet verwachten dat uw verkoopteam goed werkt als ze de doelen en doelstellingen van uw bedrijf niet kennen. Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de doelen duidelijk en realistisch zijn. Aangezien ze in de loop van de tijd veranderen, moet u ervoor zorgen dat u uw strategie regelmatig aan het hele team communiceert.

Strategische richting geven.
Een verkoopstrategie is essentieel voor het verkopen van uw producten of diensten. Om je plan uit te voeren, moet je bedrijf richting geven. Moeten uw medewerkers zich dit kwartaal concentreren op e-mailconversies versus socialemediaconversies? Boost je je inspanningen op LinkedIn in plaats van op Facebook? Uw bedrijf moet uw team begeleiden om effectief te zijn.

Maak een overzicht van rollen en verantwoordelijkheden.
Het verkoopplan van uw bedrijf moet de rollen en verantwoordelijkheden voor uw verkoopteam en leiderschap beschrijven. De voordelen hiervan zijn onder meer efficiënte taakdelegatie, verbeterde samenwerking, vermindering van overlap en meer verantwoording.

Bewaak de voortgang van uw verkoopteam.
Uw verkoopteam is de drijvende kracht achter uw strategie. Als zij het goed doen, doet het bedrijf dat ook. Helaas is het alternatief ook correct. Door de voortgang van uw team op de organisatiedoelen te volgen, kunt u uw doelstellingen beheren. Het zorgt ervoor dat u over de mensen en tools beschikt om succesvol te zijn.

Verkoopplanningsproces
Een ding om in gedachten te houden is echter dat verkoopplanning niet alleen het maken van een verkoopplandocument omvat. Om dat document meer te laten zijn dan iets dat stof op de boekenplank verzamelt, is een strategie op hoog niveau vereist.

Je zou moeten:

Verzamel verkoopgegevens en zoek naar trends.
Definieer uw doelstellingen.
Bepaal maatstaven voor succes.
Beoordeel de huidige situatie.
Begin met verkoopprognoses.
Identificeer hiaten.
Bedenk nieuwe initiatieven.
Betrek belanghebbenden.
Maak een overzicht van actiepunten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *